سیب سلامتی
وبلاگ تخصصی فنگ شویی سلامتی 
قالب وبلاگ
 
ابتدا رژیم اتکینز را به دوستان معرفی می کنم :

رژیم غذایی اتکینز دارای کیفیتی هست که یک رژیم برای همیشه به رژیم گیرندگان میده و تا آخر عمر برای اونا برنامه داره !

 البته رژیم گیرندگان میتونند بعد از اینکه به وزن ایده آل خود رسیدند رژیم رو ترک کنند و روند عادی خود رو پیش بگیرند و سعی کنند دیگه چاق نشند ( با کنترل کالری که مصرف میکنند ) بدون این که وزنی اضافه کنند .

 رژیم غذایی اتکینز یک رژیم غذایی پر پروتئین ( High Protein ) و کم کربوهیدرات ( Low Carb ) میباشد.

 این رژیم تشکیل شده از چندین دوره که میبایست توسط رژیم گیرندگان به ترتیب پشت سر گذاشته بشه .

اولین دو هفته از رژیم اتکینز دوره "Induction" میباشد . در این 14 روز رژیم گیرندگان میبایست دقیقا به دستورات توجه کنند . نکته ای که در این مرحله هست اینه که بدن وارد حالت لیپولیز/کتوزیز شود . در این مرحله بدن بجای سوزاندن کربوهیدرات به عنوان سوخت خود چربی بدن رو میسوزاند !


در دوره بعد رژیم محدودیت هاش کمتر شده و لذیذ تر و دلپذیر تر میشه ، با بیشتر شدن گیاهان مجاز و بالا بردن کربوهیدرات . تا زمانی که به وزن ایده آل میرسید ، رژیم گیرندگان رژیم خود رو روی همین مقدار کربوهیدرات بنا میکنند . که بیشترین مقدار کربوهیدرات میباشد که بدن اونا میگیره بدون برگشت به وزن قبلی .


غذاهایی که میتوانید در این رژیم بخورید :
دنبالگران رژیم اتکینز میتوانند انواع مختلف گوشتها ( دریایی ، قرمز ، سفید ، پرندگان و ... ) ، پنیرها ، تخم مرغ ها و چربی ها ( مانند : روغن و کره ) بخورند بدون شمردن کالری آنها .


غذاهایی که در این رژیم قدقن هست :
کربوهیدرات هایی که در مرحله اول ( 14 روزه ) رژیم غذایی اتکینز مجاز هست حدود 20 گرم در روز میباشد که هفته ای 5 گرم افزایش میابد تا رژیم گیرندگان به حداکثر کربوهیدرات مجاز در روز که بدن آنها وزن اضافه نکند برسند . در بیشتر قسمتها ، موفقترین رژیم گیرندگان کسانی هستند که بنیادی عادت غذاییشون رو تغییر میدن . منظور ترک غذاهایی هست که کربوهیدرات زیاد دارن و بسیار چاق کننده هستند مثل : کیک ، سیب زمینی ، کلوچه ، شکالات ، نان ، برنج ، ماکارونی و ... . درضمن میوه ها و لبنیات بجز خامه و پنیر و سرشیر بسیار محدود هستند .


انتخاب غذا :
رژیم غذایی اتکینز مقدار رو محدود نکرده . یعنی یک رژیم کیفی هست نه یک رژیم کمی !!! مقدار فراوانی از گوشت قرمز ، گوشت سفید و کره مجاز هست ولی کربوهیدرات ها بسیار اندک میباشند .


نیاز به ورزش :
نیازی به ورزش نیست در این رژیم ولی 100% ورژش کردن بسیار تاثیر گذار هست .


تعداد رژیم گیرندگان :
در پنج سال اخیر این رژیم سروصدای بسیار زیادی بین مردم کرده هست . در ضمن بسیاری از رستوران ها ( البته اونور آب این ور که من تا به حال ندیدم ) غذاهای بدون یا کم کربوهیدرات در اختیار مردم میزارن . این ها شواهدی هست که این رژیم یکی از مشهور ترین رژیم های این روزها هست !


امکان موفقیت :
امار و ارقام که به وسیله مطالعات فراوان کسب شده نشان دهنده آن است که در این رژیم بعد از 2 یا 3 ماه نتیجه ای که بدست می آید تقریبا 2 یا 3 برابر رژیم های کم کالری و یا کم چربی هست . در صورتی که فرد در مدت این رژیم وضعیت روحی و جسمی بسیار بهتری هم دارد ! مطالعات نشان میدهد که رژیم گیرندگان وزن از دست میدهند بدون هیچ ریسکی و یا امکان حمله قلبی و یا افزایش کلسترول ، تریگلیسیرید و یا فشار خون و در خیلی از مواقع مقدار اینها رو بهتر کرده ! در واقع رژیم گیرندگان اتکینز کالری بسیار زیادتری نسبت به کسانی که در رژیم های پر کربوهیدرات هستند مصرف میکنند ولی 2 یا 3 برابر وزن کم میکنند .


مراحل آخر این رژیم قوقایی ( که همونطور که گفتم خیلی مهم نیست ) :
مرحله "pre-maintenance" از رژیم اتکینز کربوهیدرات روزانه رو هفته ای 10 گرم افزایش میده تا زمانی که وزن کم کردن متوقف بشه . البته بعد از این که به وزن مورد نظر خود رسیدید باید وارد این مرحله بشید . بمحض اینکه به وزن مورد نطر رسیدید و وزن کم کردن متوقف شد شما وارد مرحله "lifetime maintenance" میشوید . که در این مرحله دنبال کنندگان رژیم از دستورهای غذایی اتکینز استفاده میکنند و کربوهیدراتها رو کنترل میکنند .

منبع : http://manelaghar.blogfa.com/


و حالا متن مصاحبه با دکتر وفا را پیرامون مضرات این رژیم بخوانید :

راههای مقابله با چاقی
آقاي دكتر به نظر شما بروز چه روندي، زمينه را براي پیدایش اين دسته از رژيم‌هاي غذايي فراهم كرده است؟

به طور خلاصه باید بگويم: رشد روز افزون چاقي در ميان جامعه. البته ضعف‌هاي رژيم‌هاي لاغري سنتي قبلي نيز بي‌ تأثير نبوده‌اند.

 به اين ترتيب كه اغلب رژيم‌هاي غذايي كم‌چرب و پركربوهيدرات بودند كه همه اين ها تكرار گرسنگي را در افراد افزايش مي ‌داده است. كربوهيدرات‌ها البته از نوع تصفيه شده، انديس گلايسمي بالايي داشتند. با خوردن آنها قند خون به يک باره افزايش پيدا مي ‌كرد و موجب ترشح انسولين مي ‌شد و با ترشح انسولين، قند به سلول‌ها وارد شده و افت قند خون به وجود مي ‌آمد كه با بروز گرسنگي همراه بود.

همه ما مي ‌دانيم كه با ايجاد گرسنگي، هيچ‌ كسي ياراي تحمل و مقاومت را ندارد. از اين رو، اگر در يك رژيم لاغري فرد دائما احساس گرسنگي كند، بعد از چند هفته و حتي چند ماه بالاخره رژيم لاغري خود را مي‌ شكند و آن را رها مي ‌كند و به دليل حرص و ولعي كه در اين مدت در وي ايجاد شده است، به پرخوري پرداخته و اضافه وزني بدتر از دفعه قبل در وي به وجود خواهد آمد و مشكلات نه تنها حل نمي ‌شوند، بلكه چند برابر هم خواهند شد.

 در كشور ما كربوهيدرات‌ها از نوع تصفيه شده هستند و غلات سبوس دار كمتر در دسترس مردم قرار مي ‌گيرند.



كمي درباره ويژگي‌هاي رژيم غذايي اتكينز صحبت كنيد و بگوييد چرا اين روزها اين همه طرفدار پيدا كرده است؟

يكي از مهم ترين خصوصيات اين رژيم غذايي آن است كه توانسته مشكل گرسنگي را در افراد از ميان ‌بردارد زيرا در اين رژيم غذايي، چربي‌ها و پروتئين‌ها به ميزان فراواني دريافت مي ‌شوند و از آنجا كه طول مي‌ كشد تا اين مواد غذايي از معده خارج شوند، سيري ماندگارتري را به همراه دارد. به علاوه، به ازاي كالري كه در بدن ايجاد مي كنند (يعني 4 كالري)، براي متابوليسم‌ شان كالري زيادي را نيز از بدن مي ‌گيرند. به اين دليل در مقايسه با كربوهيدرات‌ها كالري كمتري را ايجاد مي‌ كنند.

در مرحله اول اين رژيم غذايي، كربوهيدرات‌ها بسيار كم هستند و هدف اصلي آن است كه از گليكوژن ذخيره در بدن استفاده شود و چون به ازاي يك گرم گليكوژن، سه گرم آب از بدن دفع مي‌ شود، در نتيجه در طول پيروي از اين رژيم غذايي آب زيادي از بدن دفع مي‌ شود. در متابوليسم چربي‌ و پروتئين‌ها نيز آب از بدن دفع مي ‌شود، بنابراين كاهش وزن سريع به دليل دفع آب اتفاق مي ‌افتد نه كاهش بافت چربي و چون افراد تمايل دارند كه در كوتاه‌ترين زمان وزن خود را كم كنند، اين رژيم غذايي بسيار مورد توجه قرار گرفته است.



آيا اين رژيم غذايي مخاطرات‌ جدي به همراه دارد؟

به طور قطع مخاطرات آن جدي است و نبايد بي‌ توجه از آن گذشت. اولين نكته‌اي كه باید افراد هنگام پيروي از اين برنامه غذايي به خاطر داشته باشند، آن است كه به دليل دفع فراوان آب و الكتروليت‌ها، تعادل مايعات بدن آنها به هم خورده و حتي شوك آنافيلاكسي در فرد ايجاد مي‌ شود و فرد به كام مرگ كشيده مي ‌شود.

نكته ديگر، پروتئين بسيار بالاي اين رژيم غذايي است كه بار فراواني را براي كليه‌ها و كبد به همراه خواهد داشت، زيرا اين دو اندام با افزايش پروتئين‌هاي دريافتي، بايد فعاليت بيشتري از خود نشان دهند تا بتوانند عامل آميني را كه به ماده سمي به نام اوره تبديل شده است، از بدن خارج كنند.

مشكل بعدي اين رژيم غذايي، چربي فراواني است كه در آن به چشم مي‌ خورد كه كتوزيس را به همراه مي ‌آورد، زيرا در اين برنامه غذايي كربوهيدرات‌ها کمتر از ميزان معمولی که توصيه شده است(100 تا 120 گرم)، دريافت مي‌ شوند، يعني 40 تا 50 گرم و اين موضوع به راحتي مي‌ تواند كتوزيس را در فرد ايجاد كند.

مهم‌ترين مشكلي كه با ايجاد كتوزیس ناشی از رژیم اتکینز بروز مي‌ كند، اسيدي شدن ph ادرار و خون است كه با دفع املاح از استخوان‌ها همراه بوده و كلسيم استخوان‌ها را خارج می کند و زمينه پوكي استخوان‌ها را به خصوص در خانم‌ها فراهم مي ‌آورد و چون اين موضوع در خانم‌هاي كشور ما يك مشكل اساسي است و بيشتر قشر چاق را در جامعه ما، خانم‌ها تشكيل مي‌ دهند، از اين رو توصيه مي ‌شود كه اين گروه به هيچ عنوان از اين نوع رژيم‌هاي غذايي استفاده نكنند.


منظور شما این است كه تحت هيچ شرايطي نبايد از رژيم غذايي اتكينز استفاده كرد يا اينكه استثنا‌هايي وجود دارد؟

همانطور كه گفتم اين برنامه غذايي به هيچ عنوان توصيه نمي ‌شود، اما مي‌‌توان در مواردي خاص از آن فقط كمي كمك گرفت. در همه كتاب‌هاي مرجع علم تغذيه ذكر روش‌هاي كمك كننده بعد از استفاده از رژيم غذايي كم‌ كالري و افزايش فعاليت بدني ديده مي‌ شود.

حتي گفته شده است مي ‌توان از داروهاي لاغري و جراحي‌ها نيز استفاده كرد. در ضمن، به تشخيص متخصص مي ‌توان از اين دسته از برنامه‌هاي غذايي نيز كمك گرفت، البته بايد طوري تنظيم شود كه تمامي مخاطرات ذكر شده در كمترين ميزان خود ايجاد شوند، زيرا همانطور كه گفتيم اين رژيم غذايي كمترين احساس گرسنگي را در فرد ايجاد مي ‌كند.

به علاوه، اين برنامه غذايي به دليل كتوژنيك بودن براي كودكان مبتلا به صرع نيز توصيه مي ‌شود، البته تحت نظر دقيق يك متخصص تغذيه.



رژیم اتکینز بدترین رژیم موجود است.

محققین آمریکایی اعلام کردند که رژیم پرچربی دکتر اتکینز (که در ایران هم طرفداران فراوانی دارد) میتواند موجب آسیبهای دراز مدت رگهای خونی و همچنین التهاباتی شود که به بیماریهای قلب و عروق نسبت داده میشوند.

در مقابل، برنامه های غذایی کم چربی، با کاستن از میزان کلسترول به نظر سالمتر بوده و عملکرد رگها را نیز بهتر میسازند. به گفته دکتر مایکل میلر (Michael Miller) سرپرست بخش پیشگیری قلب شناسی دانشگاه پزشکی مریلند در بالتیمور، میگوید:" راستش را بخواهید، رژیم اتکینز بدترین رژیم موجود است. این رژیم موجب میشود که سطح LDL تا 7 درصد افزایش پیدا کندف در حالی که رژیمهای کم چربی، LDL از 7 تا 10 درصد کاهش میابد."

لازم به ذکر است که LDL یا لیپوپروتئین کم چگالی، همان کلسترول "بد" است که موجب مسدود شدن رگهای خونی میشود. رژیمهای غذایی پر طرفدار مدام توسط محقیین مختلفی آزموده میشوند تا مزایا و معایب آنها آشکار شود، اما نتایج به دست آمده توسط این محققین متفاوت است. به همین دلیل میلر برای تحقیق خود روشی کاملا منحصر به فرد انتخاب کرده است. او در زمانی به بررسی افراد میپردازد که رژیمی را –هر رژیمی- دنبال کرده و اکنون دیگر با این رژیم چیزی از وزن آنان کاسته نمیشود.

مطالعات وی نشان داده است که افراد در صورت رعایت صحیح هر رژیم غذایی میتوانند به سرعت وزن کم کنند و کاهش وزن به خودی خود میتواند موجب کم شدن کلسترول شود.

میلر در حین ارائه نتایج تحقیقش در انجمن قلب آمریکا چنین گفت:" هنگامی که کسی وزن کم میکند، همه چیز خوب پیش میرود، اما پس از مدتی شخص به مرحله ای میرسد که تغییر در آن صورت نمیگیرد یا بسیار ناچیز است و به عبارتی به مرحله ثابت ماندن وزن وارد میشود."

گروه تحقیقاتی دکتر میلر کار خود را بر روی 18 داوطلب انجام دادند

هر یک از آنان یک ماه کامل از سه رژیم انتخابی تیم تحقیق یعنی رژیم دکتر اتکینز، رژیم ساوت بیچ (کم چربی) و اورنیش را به طور کامل به انجام رسانده بودند. همه آنها با دقت تحت نظر بودند تا از عدم کاهش وزن آنان اطمینان حاصل شود.

رژیم دکتر اتکینز طوری طراحی شده است که 50 درصد از کالری دریافتی را به صورت چربی به بدن میدهد، رژیم ساوت بیچ حاوی 30 درصد چربی و رژیم دکتر دین اورنیش (Dean Ornish) دارای 10 درصد چربی است.

در طی دوران رژیم، فشار خون تمام داوطلبان چک شده و چربی خون، کلسترول و شاخص های التهاب قلبی عروقی در آنان مورد سنجش قرار میگرفت. محققین با استفاده از اسکنهای مافوق صوت (اولترا ساوند) به اندازه گیری انعطاف و اتساع رگهای خونی پرداخته و به اندازه گیری پروتئین موجود در خون که نشانه التهاب است، پرداختند.

به گفته میلر:" بعضی از شاخص های التهاب در طی رعایت رژیم دکتر اتکینز تا حد 30 و 40 درصد افزایش میابند، در حالی که در رژیمهایساوت بیچ و اورنیش، این شاص ها یا ثابت میمانند و یا تا حد 15 تا 20 درصد کاهش میابند."

بسیاری از تحقیقات نشان میدهند رژیمهایی که تاکید آنان بر سبزیجات، منابع کم چرب پروتئین مانند حبوبات و دانه های غلات کامل است، بهترین انخاب برای کاهش وزن در دراز مدت است. البته بسیاری از رژیمهای کم چربی استفاده از کربوهیدراتهای فراوری شده مانند آرد سفید را مجاز میداند، که به گفته کارشناسان در دسته مواد نه چندان سالم است.

میلر میگوید: " ما رژیم دکتر اتکینز را به هیچ وجه توصیه نمیکنیم. چرا برای کاهش وزن در دراز مدت به رژیمهایی سالمتر روی نیاوریم؟"



 منبع : مجله اینترنتی فریا


به زودی روش های سالم لاغری صحیح را در سایت قرار می دهم تا همگی از آن استفاده کنیم

[ 87/11/02 ] [ ] [ شایگان ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

@ سلام ....به وبلاگ سلامتی خوش آمدید... @

به عنوان یک پزشک اکثرا با افرادی برخورد می کنم که به دلیل نیاز یا علاقه ای که به مطالب پزشکی دارند دوست دارند اطلاعات زیادی در این زمینه داشته باشند
اما به دلیل تخصصی بودن منابع علمی نمی دانند از کجا و چگونه مطالب مورد نیاز خود را مطالعه کنند .
لذا بر آن شدم مطالب پزشکی را از منابع معتبر تهیه و با زبان ساده در اختیار علاقمندان قرار دهم.
امیدوارم با نظرات سازنده خود مشوق ما باشید در راهی که آغاز نموده ایم.
-----------------------------------------

یاد بگیرید که از خود مراقبت کنید و از سلامتی لذت ببرید.

و به خاطر بسپارید که به دنبال سلامتی و لذت از خود ... موفقیت ..ثروت...خوشبختی و عشق خواهند آمد :)
امکانات وب